tisdag 27 januari 2009

Ögonlaser

Jag var tvungen att beställa nya glasögon augusti 2006 som kostade 7500kr. Jag hade redan då börjat tänka på det här med att kanske ha ett liv utan glasögon men var lite rädd för att göra en operation. Året därpå på sommaren 2007 överraskade min familj med att ha bokat in ett besök på Memira Ögonlaser för en första undersökning. Det var lagom till min födelsedag, de tog mig ner på stan och ledde mig dit med förbundna ögon. Jag kan ju säga att jag blev glatt överraskad....ja det skulle gå att operera. Tid bokades till den 13 augusti...och mitt magpirr satte igång! Jag opererades med LASIK som är de lindrigaste metoden och allt gick bra. Morgonen efter när jag vaknade kunde jag se klockradion som jag aldrig gjort och det var en helt ny värld som öppnades.
Läketiden gick och jag tyckte efter ett tag jag inte såg så bra som jag borde och efter en undersökning så kom det fram att det fanns kvar brytningsfel så ny operation 7 februari 2008 också med LASIK. Men denna gång blev det lite värre efteråt och stora floder rann ur mina ögon och allmänt jobbigt. Tiden gick och det var inte bra denna gång heller så i oktober 2008 operation för tredje gången och då med LASEK som är betydligt jobbigare och mer smärtsam metod. Min hornhinna hade läkt ojämt och måste jämnas ut och då skrapas ögats yttersta lager bort så jag hade väldigt ont och kunde öppna ögonen på tre dagar och var bara i ett mörkt rum och därefter så tog det flera veckor innan jag kunde se någorlunda igen. Till saken är det att jag ser inte bra nu heller och tycker att det går bakåt istället för framåt. Ska på återbesök på fredag men de säger att jag ska ha tälamod men det börjar ta slut nu. Det är jobbigt att inte se bra. Ålderseende får jag stå ut med men om jag betalar 30 000 kr sör att se bra vill jag också kunna göra det. Jag återkommer på fredag vad de sa.

Fast jag måste ändå tillägga att friheten att slippa glasögon har varit underbar och kunna använda snygga solgalsögon har varit kul. Jag har haft glasögon sedan jag var 7 år gammal och var nästan halvblind.

Inga kommentarer: